SØG

   Dansk
   English

Bille, Ejler

Ejler Bille (1910-2004) rejste tidligt ud af Danmark for at studere den nye europæiske avantgarde kunst, Bauhaus i Berlin i 1931 og Picasso, Miro, kubisme og surrealisme i Paris i 1937 og han delte gerne ud af sin indsigt i jounalistik som i bøger. Parallelt med denne intellektuelle udadvendthed skabte han sin egen, dybt originale - og meget lavmælte og meditative - kunst i skulptur, maleri og grafik, meget forskellig fra den COBRA-bevægelse, han også var en del af.  Miró havde i de tidlige år påvirket ham stærkt og få år før sin død udtalte han, mens han så på et af sine sene værker: "Ja, så ender jeg ved Miró igen". Den komplette værkfortegnelse over Bille grafik er Bind I: Nikolajsen, Egill og Moestrup, Hans, Det Grafiske Værk 1943-1990, Forlaget Cordelia 1990 og Bind II:Moestrup, Hans, Det Grafiske Værk 1990-2002, Galleri Profilen, Århus og Galleri Heede & Moestrup, København, 2010


M. 140

M. 139

M. 137

M. 135

M. 134

M. 132

M. 130

Fiji II

Fiji I

M. 122

M. 113

M. 114

M. 115

M. 111

M. 100

Billedtegn

M. 92

M. 91

M. 86

M. 179

M. 178

M. 176

M. 175

M. 174

M. 173

M. 172

Komposition

Ejler Bille (1910-2004). Bille gik kortvarigt 1932-33 på Kunstakademiet i København og var i 1933 medstifter af Linien. Bille, der var både skulptør, maler, forfatter og digter søgte tidligt inspiration i udlandet. I 1931 studerede han Bauhaus i Berlin og i 1937 i Paris kubismen, surrealismen og den abstrakte kunst. Ikke mindst Miro gjorde et voldsomt indtryk. I 1930'erne afprøvede han forskellige udtryk og op gennem 1940'rne og 1950'rne udviklede hans sit eget udtryk, hvor små organiske mikro-organismer organiserer sig i større, komplekse makrouniverser. Hvor de tidligere værker ofte er domineret af jordbrune og tungere grønne nuáncer er hans sene værker - inspirereret af farvepragten på eksempelvis hans elskede  Bali - holdt i en lys palet med klare farver. Skønt medlem af COBRA skiller Billes værker sig fra de øvrige Cobra-maleres gestisk voldsomme og dynamiske værker ved at være udpræget lyriske og meditative. Hans arbejdsmetode var langsom, og Bille kunne - for at se om de havde autencitet og holdbarhed -i dage og uger dvæle ved de tilsyneladende simple tegninger - "Billedtegn" som han kaldte dem - der var forlæg for hans litografier. Ved siden af sit kunstneriske virke var Bille en engageret og skarp debatør og forfatter til bøger om kunst, bl.a. værket Picasso. Surrealisme. Abstrakt Kunst, der i 1945 var med til at indttroducere den nye europæiske kunst i Danmark. En kort tid i 1950'rne virkede han også som kunstkritikker ved Information

Galleri Moestrup  •  Hellum Byvej 9  •  9520 Skørping  •  Denmark  •  Tel. + 45 9839 8139  •  hans.moestrup@mail.dk  •  galleri-moestrup.dk
Nordjysk Webdesign ApS